donderdag 4 oktober 2018

Tekens van boven

Bijzondere voorvallen:

Zondag 7 oktober was ik wat aan het opruimen in mijn kantoorkamertje en vond in een doos die  bij mijn ouders vandaan kwam, wat kinderspeelgoed van vroeger dat van mijn broer is geweest.Het betrof  o.a. wat blikken opwindbare figuurtjes en een plastic badeendje.Ik probeerde het eendje aan de gang te krijgen maar het binnenwerkje was verroest dus ik zette het boven op mijn kast.
Ik was een beetje emotioneel en zei in mijzelf:"ik mis jullie."(Mijn zus is in 1999 overleden en mijn broer een jaar geleden.) 

Daarna pakte ik een doos op waar mijn laptop in had gezeten.
Ik keek onder het deksel om te zien wat er ook alweer in zat. Allemaal ansichtkaarten en andere rommeltjes. Met de intentie deze doos naar zolder te brengen, deed ik lukraak een greep tussen de kaarten. Hoe grappig: ik pakte een kaart op waarop een jongen in een bad zit. Hij heeft een gebreide muts op zijn hoofd.
De tekst op de kaart luidt:"TURN YOUR BAD DAY INTO A LUCKY DAY."  Mijn broer had een speciaal soort  humor.
Ik draaide de kaart om en je raadt nooit wat er achter op stond!
"HARTELIJK GEFELICITEERD! 46 ALWEER.
BROER!" Alweer 17 jaar geleden dat hij deze kaart schreef.
Ik heb denk ik in mijn hele leven slechts 2 kaarten van hem gehad. En nu pak ik uitgerekend deze kaart uit een dikke stapel. 



Op het schilderijtje heb ik mijn broer geportretteerd met zijn hond Ari die toen nog een pub was. Wij pasten toen een weekje op een huis in Mallorca. Het schilderijtje is gemaakt met de aarde van Mallorca en houtskool.

Vandaag 4 oktober is de gedenkwaardige dag dat mijn broer Herman dood in zijn woning wed gevonden. Op dierendag. Hij hield erg van zijn hond Ari die eerder al was overleden door ouderdom. Ik had Herman toen een kaart gestuurd met een foto van zijn hond en een gedicht er op over de regenboogbrug waar onze geliefde huisdieren ons opwachten als we zelf de aarde verlaten.
De dag na het verdrietige nieuws dat we Herman niet meer bij ons hadden, in de auto op weg naar mijn ouders, verscheen er een prachtige dubbele regenboog over de weilanden waar we langs reden.

Deze zomer is ook mijn lieve hondje Seppie naar de hondenhemel vertrokken. Ik was erg verdrietig.
De dag na zijn inslapen, was ik bezig in mijn atelier en zocht iets tussen mijn spullen en daar vond ik een vergeten schetsboekje met o.a. een tekening die ik had gemaakt toen ik in 2005 en week bij mijn broer op bezoek was in Estepona, Spanje, waar hij toen woonde.Zijn hond Ari was toen nog een pub.
Op de tekening is hij een cryptogram aan het oplossen. 
Beide voorvallen zie ik als een teken van mijn broer.  Herman puzzelt.13-2-2005


Ari bij de Raibowbridge  
Het terras van het huis in Estapona


Seppie kijkt mij aan met zijn lieve oogjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten